tisdag 5 januari 2010

U3 - Bilder för lärare

Det här är en uppgift kring boken "Bild och föreställning: Om visuell retorik"

Uppgiften förutsätter delvis att man arbetar som bildlärare, vilket jag inte gör.
Jag undervisar i data, matematik, ekonomi, projekt, trädgårdsämnen, estetisk kurs film och en del husdjurskurser.
Under mina snart 30 år som lärare, så använder jag mig i stort sett varje lektionspass av bilder i någon form. Därför var det intressant att läsa i boken ”Bild och föreställning: Om visuell retorik” om bildens användning i undervisning genom århundradena.

För egen del så ritar jag mycket på tavlan för att illustrera genomgångar speciellt i matematik och ekonomi. Det blir spännande och roligt för eleverna att se illustrationerna växa fram. Eleverna kommer också att påverka bilden genom förslag och idéer, så att ”vi gör den tillsammans”.
Levin m.fl. (1987) definierar fyra olika funktioner för bilder som används i prosa;1. föreställande funktion 2. strukturerande funktion 3. förklarande funktion och 4. överförande funktion (sid 186). Det känns verkligen som att det stämmer med min hemgjorda pedagogik!

I boken kan man läsa om fördelen med att använda bilder i undervisningen. Som exempel ”Illustrationer kan hjälpa elever att förstå vad de läser”, Illustrationer kan göra det roligt att lära”, Illustrationer kan vara till större hjälp för läsare som har svårt för sig än för dem som det går lätt för”. (sid 186)
Men man skall inte lägga för stor vikt vid bildens användning i alla lägen, det beror naturligtvis på vad som skall läras in.

Man diskuterar även i boken om att många har svårigheter att göra bilder. Jag låter mina elever framställa bilder med kameran och filmkameran i undervisningen. Det går alldeles utmärkt för en dålig tecknare att göra en riktigt bra och illustrativ bild med dessa hjälpmedel!

Med den här boken som inspiration kommer jag att låta mina elever göra en undersökning över de olika lärarnas användning av olika medier enligt sid 167-169. De skall då notera under förslagsvis ett par veckor vad som används i undervisningen, och därefter göra statistik på detta i matematiken och sedan göra diagram eller andra effektiva redovisningar i dataundervisningen. Kul! Och som grädde på moset kommer vi säkert att få livliga diskussioner om bilder, pedagogik och annat på matte- och datatimmarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.