måndag 28 december 2009

U5 - Reklamanalys




Den här bilden fotograferade jag av på Flygplatsen Charles De Gaulle i Paris i maj 2009.
Den var mycket stor, flera meter lång och nästan 2 meter hög. För övrigt fanns det inte mycket bildreklam på flygplatsen, varför den här verkligen syntes!

Mottagarkontext: Denna reklam syns dygnet runt på flygplatsen. Många människor väntar på flygavgångar och kan uppmuntras att köpa en kopp kaffe av detta.
Avsändarkontext: Kaffeföretaget Lavazza har här gjort en storsatsning.

Exordium (ett anslag, väcka uppmärksamhet)
Man kunde verkligen inte missa bilden, dels pga dess storlek, dels bristen på annan konkurrerande reklam, dels på motivet.

Narratio (någon sorts bakgrund, bakgrundsberättelse, vad det här handlar om)
Romulus och Remus diar sin varginna. Italien! En mycket väl förankrad berättelse, som enligt sagan till slut gör Romulus till Roms härskare.

Proposito (vad föreslås, erbjudandet)
Här gör man reklam för kaffesorten Lavazza.

Argumentatio (huvudargument som stödjer förslaget)
Var genuin. Enligt urgammal tradition dricker man detta kaffe. Till och med det ena barnet tittar suktande på kaffekoppen i motsats till syskonet som tittar på bröstet.

Conclusio ( avslutning, känslosam vädjan, slutknorr, sammanfattning)
Köp Lavazza kaffe, pålitligt, traditionellt, passar alla åldrar.
------------------------------------------------------------------------------
Etos (hur är tilltalet, trovärdigheten)
Annonsen sticker verkligen ut på ett sofistikerat och humoristiskt sätt och jag tycker att bilden är oerhört spännande och vacker.

Patos (vilka känslor väcks)
Känslan i reklamen är renhet, människa/djur blandning, historikens vingslag och kultur.

Logos (mottagarens tankar och slutsatser)
Slutsatsen är att det här måste vara ett kaffe med stil, kvalitet, förtroende och smak.

Till sist:

Jag har tittat på Lavazzas webbplats och den här bilden ingick i deras Kalender 2009.
Bilderna är tagna av Annie Leibovitz och de har väckt många känslor ute på nätet.

Några frågeställningar
Var går gränsen mellan reklam, propaganda och samhällsinformation?
Reklam: Avsändaren vill sälja någonting. Mottagaren lockas att köpa och betala.
Propaganda: Avsändaren vill att du tar ställning för hans/hennes idé. Mottagaren lockas att ta ställning för idén och att aktivera sig mer eller mindre.
Samhällsinformation: Avsändaren vill meddela något som är viktigt för samhällsinnevånarna. Mottagaren blir medveten om det aktuella.
Gränsen borde vara tydlig, men reklammakare vilseleder ibland genom att göra sin reklam ”samhällsinformell”. På samma sätt görs en hel del reklam upplagt som en sorts dokusåpa i TV. (t ex ICA) Den är inte vilseledande – men vi luras att titta på den, trots att vi är mycket mätta på reklam.
Vilken beredskap tror du dina gymnasieelever har för att ta emot olika typer av reklambudskap?
Det har hänt massor på reklamfronten det senaste årtiondet.
Jag har varit gymnasielärare i snart 30 år, och jag brukade diskutera TV-reklams vara eller inte vara på den tiden den inte fanns. Majoriteten av eleverna var alltid mot TV-reklam.
Men nu kan vi inte värja oss längre. Brevlådan är full av reklam, nästan alla TV-bolagen har reklaminslag; det kommer reklam i Internet, i mobilen och i mailen.
Jo, vi kan värja oss! Nix telefon, zappande på TV:n, ”Ingen reklam”-lapp på brevlådan, och videoboxar som spelar in TV-programmen så att man sedan kan se dem utan reklam.
Men… reklamen hinner hela tiden ifatt oss.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.