måndag 28 december 2009

U7 - Bild och genus

I Gotlands Tidningar publicerades följande annons i slutet av november 2009.


Jag har gjort en anmälan av annonsen till ro / reklamombudsmannen, som numera handlägger av könsstereotyp karaktär. Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam (ERK) lades ner i januari 2009.

I reklamen för tröjor, som är riktad till ungdomar, finns dels en bild på en pojke med en v-ringad grårandig tröja. Tröjan är hög i halsen. Pojken står lite nonchalant med ena handen i fickan, andra handen bakom nacken. Man kan tydligt se hans armmuskel under tröjan. På den andra bilden är det en flicka med en rosa cardigan. Cardiganen har djup urringning och den håller just på att ramla av hennes ena bara axel. Under cardiganen har hon ett linne. Man ser hennes båda händer som hänger ner framför henne.
Jag tycker att annonsen är schabloniserande. "Mannen" uttrycks som självsäker, rakryggad, stark, dominant. "Kvinnan" uttrycks som svag, rosa, på väg att tappa sin cardigan, passiv.
Jag anser att reklamen är konserverande och nervärderande för båda könen.

Handläggningstiden är 4 månader!

Jag har också meddelat JC Jeans & Clothes att jag har gjort denna anmälan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.