fredag 25 september 2009

Artikel




Mjölkkor och Internet
Gammelgarn – Östra Gotland
maj 2009.
Sofie Lundborg har just fyllt 18 år.
Hon studerar vid Naturbruksgymnasiet Lövsta, på mellersta Gotland.


-Mitt liv har varit mjölkkor sedan jag var 12 år. Jag mjölkar korna hemma flera dagar i veckan. Vi har 60 stycken. 75% av tiden hemma är jag med korna. Och resten av tiden är jag mycket ute på nätet.


Nätet till allt
För ett år sen var det bara Lunar som gällde.
-Men nu använder jag nätet till allt. Skolarbete. MSN är alltid igång. Halva tiden är jag ute på Bilddagboken. Jag tar massor av bilder och tycker att det är kul att se på andras bilder. Jag har YouTube igång och lyssnar på musik där.
-Jag handlar rätt mycket kläder på nätet. Jag har inte sålt nåt ännu men det skall jag. Då blir det på Tradera.Jag har gått med i Facebook nu och har väl cirka 20 vänner där. Jag spelar spel ibland, och det är på Hamsterpaj. Men Lunar är jag bara inne på en liten stund nuförtiden.
En riktigt bra sida är bondeliv.se. Där kan man läsa en massa om livet på gårdarna.

Vänförfrågning på MSN
-Det märks direkt när det är nån äcklig gammal 50-årig gubbe som vill ha kontakt på Lunar eller MSN. Dom skriver:
-Jag är 22 år. Vad du är söt. Kan jag få en bild på dej. Kan jag få ditt mobilnummer. Vill du visa lite?

Och så har de kanske lagt ut en bild på sej själva och där ser man ju att de är gamla äckliga gubbar.

Nya vänner
-Jag har fått en riktigt bra kompis på nätet. Vi har kontakt varje dag men har aldrig träffats. Han heter Marcus och håller också på med lantbruk och vi har samma intressen.. Han bor i Stockholm nånstans.

Doris
-Min favoritko heter Doris. Hon är nästan helt vit och jag har hållit på med henne sedan hon var liten kalv. Hon mjölkar bra och hon är jättetam. Pappa vill nog sluta med mjölkkor, men det skulle vara det värsta för mej.




-Jag vill ta över gården senare i livet.
Men pappa är bara 40 år.
.

Text och foto: Katarina Björn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.